مدیریت خواب

توضیحات دوره

برخلاف انسان در روایت‌های متعارف و سنتی، خواب برای «انسانِ شاکله» جایگاهی اساسی، راهبردی و غیرقابل‌چشم‌پوشی دارد. خواب دیگر یک حاشیه در کنار زندگی نیست؛ بلکه متنِ اصلی و بنیادینِ آن است. رؤیاهای انسان «شاکله‌مند» نه‌تنها بازتاب بخشی از ناخودآگاه او، بلکه جلوه‌ای از پرواز و رهایی وجود او هستند. این رؤیاها بازیچهٔ فهم‌های سطحی و معمولی نیستند، بلکه حامل پیام‌هایی ژرف و دریچه‌ای به سوی ناشناخته‌ها و عوالم برتر به شمار می‌آیند.

«انسانِ شاکله» از راه مدیریت و نظارت آگاهانه بر خواب و رؤیاهای خود، می‌تواند با جهان‌های مجهول، سرزمین‌های اسرارآمیز خیال و عوالم بالاتر ارتباط برقرار کند. او این توانایی را دارد که در این عوالم، صورت‌های بدیع، فرامحسوس و غیرقابل‌تصور را دریافت کرده و به‌عنوان خالق و هنرمندی آفرینشگر، این تصاویر و صورت‌های بدیع را به بوم ذهن، زندگی و هستی خود منتقل کند.

این فرآیند به او اجازه می‌دهد تا هر روز از نو، خود را بازآفرینی کند. «انسانِ شاکله» هنرمندی است که در میان خواب و بیداری، طرحی نو درانداخته و از ظرفیت‌های بی‌پایان رؤیا برای خلق جهانی تازه بهره می‌گیرد. خواب برای او نه‌تنها راهی به سوی آرامش، بلکه پلی به سوی شناخت و آفرینش است.

نشستی که پیش رو داریم، فرصتی است برای تأمل و بررسی دقیق‌تر این دیدگاه و پرسش‌های بنیادینی که در این زمینه مطرح می‌شود. چگونه می‌توان خواب را به متنی آگاهانه در زندگی بدل کرد؟ و چگونه رؤیاهای ما می‌توانند دریچه‌ای به سوی خلاقیت و آفرینش باشند؟ در این نشست، سعی داریم تا به این پرسش‌ها بپردازیم و افق‌های تازه‌ای از ارتباط میان خواب، رؤیا و خلاقیت انسانی را بگشاییم.

مشاهده بیشتر

شرایط دوره

مدرس

نصرالّله حکمت
دکترای فلسفه
  • 4 دوره

دکتر نصرالّله حکمت زادۀ 1334 شهرری است. او تصحیلات حوزوی را تا سطح خارج فقه و اصول گذراند اما از کسوت روحانیت درآمد و در مقطع کارشناسی تا دکترا در رشتۀ فلسفۀ دانشگاه تهران ادامۀ تحصیل داد. سرانجام در سال 1373 موفق به اخذ درجۀ دکترای فلسفه از این دانشگاه شد. نصرالله حکمت با نگرشی نو نسبت به فلسفۀ اسلامی که حوزۀ تخصّصی او می‌باشد و با تأکید بر فلاسفه‌ای چون فارابی، عامری نیشابوری، ابن سینا، سهروردی و ابن‌عربی تقسیم‌بندی‌های موجود در تاریخ فلسفۀ اسلامی مبنی بر مشائی یا اشراقی بودن فلاسفۀ اسلامی را قبول ندارد و به‌طور کلی فلاسفۀ ایرانی-اسلامی را دارای روشی کاملاً جدا از فلسفۀ یونان می‌داند. نیز با شرح و تفسیر مستشرقان از فلسفه و عرفان اسلامی مخالفت جدی دارد. وی به‌طور جدی به نقد منطق ارسطویی می‌پردازد. آثار حکمت به دو بخش اصلی تقسیم می‌شوند؛ بخشی دیدگاه‌های فلسفی خود اوست مانند «تأمّلی در فلسفۀ تاریخ عقل»، «فلسفۀ ادبیات میخانه» و «مسئله چیست» و بخشی دیگر نیز توضیح و بیان دیدگاه‌های فلاسفۀ اسلامی که بخش اعظم کتابهای وی را تشکیل می‌دهد. وی همچنین استاد فلسفۀ بازنشستۀ دانشگاه شهید بهشتی است.

380000
  • تاریخ شروع1403/10/14
  • مدرسنصرالّله حکمت
  • تعداد جلسات1 جلسه
  • نوع برگزاریحضوری - آنلاین